postheadericon Typy jachtów

Pojęcie jachtu na pierwszy rzut oka może się wydawać niezwykle proste do wytłumaczenia. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna. Określenie to okazuje się być bardzo szerokie oraz może zostać użyte w stosunku do wielu typów łodzi. W takiej atmosferze ogromnego znaczenia nabrało stworzenie jednolitej typografii, która umożliwia zakwalifikowanie statku oraz określenie jego rozwiązań technicznych. Oczywiście poprawnie stworzone rozróżnienie nie może zakładać tylko jednego kryterium. Jakie najczęściej kryteria się stosuje?

Pierwsza typologia jachtów odnosi się do rodzaju zastosowanego napędu. Rozróżnić tu można chociażby jednostki pływające, które wykorzystują żagle. W ich przypadku siła poruszająca łódź pochodzi z wiatru. Od jego siły i kierunku zależy rozwijana prędkość. Ten typ jest najczęściej stosowany podczas regat śródlądowych w Polsce. Kolejnym rodzajem są jachty napędzane żaglami i wiosłami. Siła ludzkich mięśni ma być uzupełnieniem mocy wiatru. Jako że żyjemy w czasach, które kładą silny nacisk na technologię, nie można zapomnieć o łodziach motorowych. Tutaj prędkość pochodzi z agregata spalinowego oraz jest uzależniona od jego mocy. Ostatnim rodzajem są łodzie o napędzie żaglowo-motorowym. Połączenie dwóch sposobów nadawania prędkości zapewnia optymalne osiągi w każdą pogodę.

Jeżeli jako kryterium stworzenia typologii przyjmiemy rodzaj wykorzystywanego akwenu, poszczególne kategorie będą wyglądać nieco inaczej. Pierwszy z typów otrzyma nazwę śródlądowego. Łodzie takie przystosowane są do poruszania się po rzekach oraz różnego rodzaju zbiornikach wodnych. Jachty zatokowe projektowane są tak, aby bez większego problemu wytrzymać warunki panujące przy brzegach mórz. Ostatnimi typami są jednostki morskie i oceaniczne. Te spokojnie można zabrać w otwarte morze lub ocean i nie trzeba się martwić o piętrzące się fale lub niesprzyjające warunki.

Bardzo często stosuje się również rozróżnienie ze względu na liczbę kadłubów. W tym przypadku można mieć do czynienia z jachtem jedno- lub wielokadłubowym. Świetnym przykładem tego drugiego są chociażby często spotykane katamarany.